دکتر آرش شرافت وزیری

هر آنچه درباره پوکی استخوان باید بدانید

هر آنچه درباره پوکی استخوان باید بدانید

یکی از مشکلاتی که در سنین بالا افراد با آن روبرو می‌شوند، پوکی استخوان است. در تعریف به معنای از دست دادن توده استخوانی به تدریج به دلیل بالا رفتن سن است که پوکی استخوان انواع خفیف، متوسط و شدید دارد. شاید در برخی از آزمایش‌ها آن را به صورت درصد نشان داده باشند ولی این درصد‌ها در واقع به میزانی که این سه دسته بندی در تصمیم‌گیری کلی برای درمان و پیشگیری تاثیرگذار هستند، موثر نخواهند بود. پوکی استخوان علل ثانویه هم خواهد داد و ممکن است افراد جوان هم با آن روبرو شوند مانند افرادی که برای طولانی مدت مصرف داروهای کورتون و داروهای شیمی درمانی و … را دارند، در سنین پایین‌تر هم دچار پوکی استخوان و از دست دادن تراکم می‌شوند.
افرادی که در مدت طولانی دچار اختلالاتی بودند که باعث بی تحرکی آن‌ها شده نیز دچار پوکی استخوان خواهند شد. برای همین باید توجه داشته باشید که پوکی استخوان تنها مربوط به افراد مسن نیست. پیشگیری از پوکی از استخوان با درمان پوکی استخوان با یکدیگر همپوشانی دارند یعنی اقداماتی که برای بهبود پوکی استخوان انجام می‌شوند همان اقداماتی خواهند بود که برای جلوگیری از پوکی استخوان انجام می‌شوند.
در مبحث لایف استایل کارهای مختلفی وجود دارد که فرد به منظور درمان و پیشگیری از پوکی استخوان باید انجام دهد. شاید برایتان سوال باشد که وزن چه ارتباطی با پوکی استخوان دارد‌؟ ما وزن بدنمان دائم روی استخوان‌ها فشار وارد می‌شود و هرچه این فشار تکرار شود، رسپتورهایی که در داخل استخوان قرار گرفته‌اند، تحریک می‌شوند که برداشت کلسیم را بیشتر کنند یا از برداشت بیش از حد کلسیم به داخل خون جلوگیری کنند. توجه داشته باشید که کلسیم از عناصر حیاتی برای زندگی ما زیرا ضربان قلب به این عنصر وابسته است و بدن در تحت هر شرایطی سعی می‌کند کلسیم خود را در تعادل نگه دارد تا بتواند ضربان قلب را بهبود دهد. به قیمت از دست دادن تمام تراکم استخوان هم اگر باشد بدن کلسیم را از استخوان برداشت می‌کند. پس ما باید در لایف استایل خود راه حلی را ایجاد کنیم که این برداشت کلسیم متوقف شود و حتی به ذخیره کردن کلسیم بپردازد که بحث تغذیه و مواد غذایی سرشار از کلسیم جای خودش را دارد، شاید در مقاطعی نیاز به خوردن مکمل‌های حاوی کلسیم هم نیاز داشته باشد. ولی در کنار تمام این موارد بحث فیزیکال اکتیویتی اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *