عمل جراحی تعویض مفصل زانو

دکتر آرش شرافت وزیری، فوق تخصص جراحی مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو چیست؟

جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی Knee Arthroplasty عملی است که به منظور جاگذاری مفصل جدید زانو به جای مفصل آسیب دیده بیمار از آن استفاده می‌شود. در این عمل جراحی قسمت‌هایی از مفصل طبیعی زانو برداشته می‌شود و به جای آن پروتز مصنوعی قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین دلیل انجام جراحی تعویض مفصل زانو برطرف کردن درد و ناتوانی بیمار است.

آرتروز یا آسیب شدید کارکرد زانو را با مشکل همراه می‌کند و فرد برای انجام فعالیت‌های ساده روزانه خود مانند پیاده‌روی، بالا رفتن از پله‌ها، نشستن و ختی دراز کشیدن احساس درد می‌کند. در صورتی که درمان‌های غیر جراحی و اصلاحی برای بیمار کارساز نباشد، در نتیجه پزشک متخصص تصمیم به تعویض مفصل زانو خواهد گرفت. جراحی تعویض مفصل زانو روشی کار‌آمد و است که با انجام آن درد بیمار التیام پیدا می‌کند و می‌تواند پس از گذشت زمان مشخصی فعالیت‌های روزانه خود را از نو شروع کند.

عمل تعویض مفصل زانو چه زمانی تجویز می‌شود؟

به طور کلی علت اصلی انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو به دلیل درد و خشکی آن است. از شایع‌ترین بیماری‌هایی که درد و خشکی مفصل زانو را به همراه دارند، عبارتند از:

آرتروز

افراد بالای 50 سال ممکن است، دچار آرتروز شوند. در این بیماری غضروف‌های مفصل کم کم از بین می‌روند و استخوان‌هایی که غضروف ندارند، روی هم ساییده می‌شوند و درد و محدودیت حرکت را به دنبال دارند.

آرتریت روماتوئید

در آرتریت روماتوئید که باعث التهاب مایع غشایی مفاصل می‌شود و این مشکل معمولا درد و سفتی زانو را به همراه دارد که در چنین شرایطی نیاز به عمل تعویض مفصل زانو خواهد بود.

ضربه و آسیب به مفاصل زانو

در مواردی ممکن است مفصل زانو فرد به دلیل تصادف یا ضربه دچار آسیب شود که در چنین شرایطی حرکات زانو محدود شده و فرد احساس درد دارد که به همین دلیل باید نسبت به تعویض مفصل زانو خود اقدام کند.

عمل تعویض مفصل زانو چگونه انجام می‌شود؟

در عمل جراحی تعویض مفصل زانو، غضروف پایین‌ترین قسمت از استخوان ران، بالاترین بخش از استخوان ساق پا و قسمتی پشتی استخوان کشکک خارج می‌شود و به جای آن‌ها مفصل مصنوعی که جنس آن از فلز و پلاستیک مقاوم است، قرار داده می‌شود. مینیسک و بعضی از رباط‌های زانو نیز خارج می‌شوند و اتصال مفصل مصنوعی به استخوان‌های ران،‌ کشکک و ساق پا با استفاده از سیمان استخوانی انجام خواهد شد که البته مدل‌های از مفصل مصنوعی نیز وجود دارد که بدون استفاده از سیمان استخوانی می‌توان آن‌ها را درون زانو قرار داد.
به منظور انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو پزشک در ابتدا شکافی در جلو مفصل ایجاد کرده و پس از آنکه پوست و بافت‌های زیر پوستی استخوان کشکک را کنار زد، استخوان‌های ران و درشت نی قابل مشاهده هستند. سپس با استفاده از اره برقی مخصوص برش‌هایی در قسمت پایینی استخوان ران به وجود می‌آورد که با این برش‌ها می‌توان غضروف را به صورت کاملا برداشت و استخوان ران را برای قرار دادن مفصل مصنوعی آماده کرد.
تمامی این مراحل در قسمت بالایی درشت نی تکرار می‌شود و پس از آنکه برشی در بالای این استخوان ایجاد شد، سپس قطعه‌ای فلزی با سیمان استخوانی به استخوان درشت نی خواهد چسبید. در مرحله آخر قطعه‌ای پلاستیکی با جنس پلی اتیلن بین قطعات فلزی قرار می‌گیرد.

فوق تخصص جراحی زانو - دکتر آرش شرافت وزیری

دریافت نوبت اینترنتی جهت تغویض مفصل زانو توسط دکتر آرش شرافت وزیری

مزیت‌های عمل تعویض مفصل زانو

مهم‌ترین و بهترین مزیت انجام عمل تعویض مفصل زانو آن است که درد بیمار از بین می‌رود و برای راه رفتن دیگر نیازی به عصا یا واکر نخواهد داشت. همچنین پس از عمل بیمار می‌تواند به راحتی راه برود و نشستن و برخاستن او نیز دیگر دشوار نیست و برای انجام فعالیت‌های روزانه خود مشکلی نخواهد داشت. به طور کلی مفصل‌های مصنوعی حداقل تا 15 سال برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کنند و فرد می‌تواند با خیال آسوده‌ای به زندگی گذشته خود بازگردد.

آمادگی لازم برای انجام عمل تعویض مفصل زانو

اولین قدم برای بررسی شرایط لازم جهت انجام عمل تعویض مفصل زانو آن است که بدن بیمار از لحاظ مختلف مورد معاینه قرار می‌گیرد تا عفونت فعال در هیچ قسمتی وجود نداشته باشد. سپس بررسی سیستمیک روی تمام قسمت‌های بدن انجام می‌شود. در صورتی که فرد به تازگی سکته مغزی یا قلبی داشته باشد، عمل جراحی روی او انجام نمی‌شود و قبل از جراحی شرایط ریه، مغز و قلب بیمار نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
جراحی تغویض مفصل زانو

بهبودی پس از تعویض مفصل زانو

بیشتر افراد سه تا شش ماه پس از تعویض مفصل زانو می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را مانند گذشته انجام دهند. به طور کلی برای نتیجه بهتر نیز پزشک انجام چندین مرحله عمل فیزیوتراپی را نیز به بیمار توصیه می‌کند زیرا نتیجه بهتری حاصل می‌شود و زانو قدرت لازم برای حرکت را به دست خواهد آورد.

عوامل موثر بر هزینه جراحی تعویض مفصل زانو

جدول زمانی