پارگی تاندون دوسر بازو در شانه؛ علت، علائم و روش‌های درمان

تاندون ها ماهیچه ها را به استخوان ها می چسبانند. تاندون های عضله دوسر شما به استخوان های شانه و آرنج متصل می شود. اگر تاندون عضله دوسر در شانه شما پاره شود، ممکن است زمانی که بازوی خود را به زور از کف دست به پایین به سمت بالا بچرخانید، قدرت بازوی خود را از دست داده و درد داشته باشید.
اکثر افراد می توانند علیرغم پارگی تاندون دوسر در اطراف شانه در سطح بالایی عمل کنند و فقط به درمان های ساده برای تسکین علائم نیاز دارند. جراحی برای ترمیم تاندون پاره شده شما ممکن است موثر واقع شود اگر:
• علائم شما را نمی توان با درمان های غیرجراحی تسکین داد
• دچار گرفتگی یا درد در عضله می شوید
• شما نیاز به بازیابی کامل قدرت دارید

آناتومی

شانه شما یک مفصل گوی و کاسه ای است که از سه استخوان تشکیل شده است: استخوان بازو (humerus)، تیغه شانه (کتف یا scapula) و استخوان ترقوه (clavicle).

دو اتصال تاندون دوسر بازو در مفصل شانه وجود دارد: سر بلند به بالای حفره شانه (گلنوئید) متصل می شود. سر کوتاه به زاِیده کوراکوئید متصل می شود.

سر استخوان بازو (بازو) در یک حفره گرد در تیغه شانه شما قرار می گیرد. این سوکت گلنوئید نامیده می شود. ترکیبی از ماهیچه‌ها و تاندون‌ها استخوان بازو را در مرکز شانه نگه می‌دارد. این بافت ها که روتاتور کاف نامیده می شوند، سر استخوان بازوی شما را می پوشانند و آن را به تیغه شانه می چسبانند.
انتهای فوقانی عضله دوسر دارای دو تاندون است که آن را به استخوان های شانه متصل می کند. سر بلند به بالای سوکت شانه (گلنوئید) متصل می شود. سر کوتاه به برجستگی روی تیغه شانه به نام زائده کوراکوئید متصل می شود.

شرح

پارگی تاندون دوسر می تواند جزئی یا کامل باشد.
• پارگی جزئی. بسیاری از پارگی ها تاندون را به طور کامل قطع نمی کنند.
• پارگی کامل. پارگی کامل تاندون را به دو قسمت تقسیم می کند.

در بسیاری از موارد، پارگی تاندون ها با ساییدگی شروع می شود. با پیشرفت آسیب، تاندون ممکن است به طور کامل، گاهی اوقات هنگام بلند کردن یک جسم سنگین پاره شود.

این تصویر پارگی کامل سر بلند تاندون دوسر را در نقطه اتصال آن در گلنوئید نشان می دهد.

سر بلند تاندون دوسر بازو بیشتر در معرض آسیب است، به این دلیل که از طریق مفصل شانه به نقطه اتصال خود در سوکت حرکت می کند. خوشبختانه عضله دو سر بازو دارای دو اتصال در شانه است. سر کوتاه عضله دوسر به ندرت پاره می شود. به دلیل این وابستگی دوم، بیشتر افراد حتی پس از پارگی کامل سر بلند همچنان می توانند از عضله دوسر خود استفاده کنند.
وقتی تاندون عضله دوسر شما پاره می شود، این پارگی می تواند به سایر قسمت های شانه مانند تاندون های روتاتور کاف نیز آسیب برساند.

علت

دو دلیل اصلی برای پارگی تاندون دوسر وجود دارد: آسیب و استفاده بیش از حد.

صدمه

اگر به سختی روی بازوی بیش از حد کشیده شده بیفتد یا چیزی خیلی سنگین بلند کنید، می توانید تاندون عضله دوسر خود را پاره کنید.

استفاده مزمن و بیش از حد

بسیاری از پارگی ها در نتیجه فرسودگی تاندون است که به آرامی در طول زمان رخ می دهد. این آسیب به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهد و می تواند با استفاده بیش از حد – تکرار همان حرکات شانه بارها و بارها – بدتر شود.
استفاده بیش از حد می تواند باعث ایجاد طیفی از مشکلات شانه، از جمله تاندونیت، گیرافتادگی شانه و آسیب های روتاتور کاف شود. داشتن هر یک از این شرایط فشار بیشتری به تاندون عضله دوسر وارد می کند و احتمال ضعیف شدن یا پارگی آن را افزایش می دهد.

خطر پارگی تاندون با موارد زیر افزایش می یابد:

• سن. افراد مسن سال‌ها بیشتر از افراد جوان تاندون‌های خود را فرسوده کرده‌اند.
• فعالیت های سنگین که در بالای سر انجام می شوند. بار بیش از حد در طول وزنه برداری نمونه بارز این خطر است، اما بسیاری از مشاغلی که به بلند کردن بالای سر سنگین نیاز دارند، باعث ساییدگی و پارگی بیش از حد تاندون ها می شوند.
• استفاده بیش از حد از شانه. ورزش های تکراری بالای سر، مانند شنا یا تنیس، می تواند باعث ساییدگی و پارگی بیشتر تاندون شود.
• استعمال دخانیات. مصرف نیکوتین می تواند بر تغذیه تاندون تأثیر بگذارد.
• داروهای کورتیکواستروئیدی. استفاده از کورتیکواستروئیدها با افزایش ضعف عضلانی و تاندون مرتبط است..

• درد ناگهانی و تیز در بالای بازو
• صدای گاه به گاه شبیه بشکن زدن یا ترکیدن
• گرفتگی عضله دوسر با استفاده شدید از بازو
• کبودی از وسط بازو به سمت پایین به سمت آرنج
• درد یا حساسیت در شانه و آرنج
• ضعف در شانه و آرنج
• مشکل در چرخاندن کف دست به سمت بالا یا کف دست به پایین
• از آنجایی که تاندون پاره شده دیگر نمی تواند عضله دوسر بازو را سفت نگه دارد، ممکن است یک برآمدگی در بالای بازو بالای آرنج (“عضله Popeye”) ظاهر شود که یک فرورفتگی نزدیک به شانه دارد.

معاینه دکتر

تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی

پس از بحث در مورد علائم و سابقه پزشکی، متخصص ارتوپدی شانه شما را معاینه خواهد کرد. تشخیص اغلب برای پارگی های کامل به دلیل بدشکلی عضله بازو (“عضله Popeye”) واضح است.

پارگی های جزئی کمتر آشکار هستند. برای تشخیص پارگی جزئی، ممکن است پزشک از شما بخواهد بازوی خود را خم کنید و عضله دوسر بازو را سفت کنید. درد هنگام استفاده از عضله دوسر ممکن است به معنای پارگی جزئی باشد.
همچنین بسیار مهم است که پزشک در هنگام برنامه ریزی درمان شما، هر گونه مشکل دیگر شانه را شناسایی کند. عضله دوسر می تواند در نزدیکی آرنج نیز پاره شود، اگرچه این امر کمتر رایج است. پارگی در نزدیکی آرنج باعث ایجاد شکاف در جلوی آرنج می شود. پزشک بازوی شما را از نظر آسیب به این ناحیه بررسی می کند.
علاوه بر این، آسیب‌های روتاتور کاف، گیرافتادگی و تاندونیت برخی از شرایطی هستند که ممکن است با پارگی تاندون عضله دوسر همراه باشد. پزشک شما ممکن است آزمایش‌های اضافی را برای کمک به شناسایی سایر مشکلات در شانه شما تجویز کند.

تست های تصویربرداری

• اشعه ایکس. اگرچه اشعه ایکس نمی تواند بافت های نرمی مانند تاندون عضله دوسر را نشان دهد، اما می تواند برای رد سایر مشکلاتی که می تواند باعث درد شانه و آرنج شود مفید باشد.
• تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). اسکن MRI تصاویر بهتری از بافت نرم نسبت به اشعه ایکس ایجاد می کند و می تواند پارگی جزئی و کامل را نشان دهد.

درمان غیر جراحی

برای اکثر افراد، درد ناشی از پارگی سر بلند تاندون دوسر بازو به مرور زمان برطرف می شود. ضعف خفیف بازو یا تغییر شکل بازو معمولاً اکثر بیماران را آزار نمی دهد.
علاوه بر این، اگر به ساختار حساس‌تری مانند روتاتور کاف آسیب ندیده‌اید، درمان غیرجراحی یک گزینه معقول است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

یخ. بسته های یخ را هر بار به مدت 20 دقیقه و چند بار روی موضع قرار دهید تا ورم کم شود. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، آسپرین یا ناپروکسن می توانند درد و تورم را کاهش دهند.
استراحت. برای تسکین درد و محدود کردن تورم از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های بالای سر خودداری کنید. پزشک ممکن است استفاده از بند بازو را برای مدت کوتاهی توصیه کند.
فیزیوتراپی. تمرینات انعطاف پذیری و تقویتی باعث بازیابی حرکت و تقویت شانه شما می شود.

درمان جراحی

برای پارگی سر طولانی تاندون دوسر به ندرت به درمان جراحی نیاز دارید. با این حال، در مورد برخی از افرادی که دچار گرفتگی عضله یا درد می‌شوند، یا نیاز به بازیابی کامل قدرت دارند، مانند ورزشکاران یا کارگران کارهای با دست ، ممکن است از جراحی استفاده شود. جراحی همچنین ممکن است گزینه مناسبی برای کسانی باشد که پارگی جزئی دارند و علائم آنها با درمان غیر جراحی از بین نمی رود.

روش

چندین روش برای ترمیم تاندون با کمترین برش ایجاد شده است. هدف از جراحی، فیکس کردن مجدد تاندون پاره شده به استخوان است. پزشک شما با شما در مورد گزینه هایی که برای مورد خاص شما بهترین هستند صحبت خواهد کرد.

عوارض این جراحی نادر است. پارگی مجدد تاندون ترمیم شده غیر معمول است.

توانبخشی

بعد از جراحی، شانه شما ممکن است به طور موقت با یک بند بی حرکت شود. پزشک شما به زودی تمرینات درمانی را شروع می کند. تمرینات انعطاف پذیری دامنه حرکتی شانه شما را بهبود می بخشد. تمرینات برای تقویت شانه به تدریج به برنامه توانبخشی شما اضافه می شود.
حتماً برنامه درمانی پزشک خود را دنبال کنید. اگرچه این یک روند کند است، اما تعهد توانبخشی شما به فیزیوتراپی مهم ترین عامل در بازگشت به تمام فعالیت هایی است که از آن لذت می برید.

نتیجه جراحی

جراحی موفقیت آمیز می تواند بدشکلی عضلانی را اصلاح کند و قدرت و عملکرد بازوی شما را تقریباً به حالت عادی بازگرداند.

• محسن, 3 اسفند, 1401 @ 9:10 ق.ظ پاسخ

سلام ممنون از مطالب خوبتون.
    سوالی دارم اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.
    سال 96 حین تمرین بدنسازی و حرکت سرشانه درحال بلند کردن وزنه به بالای سر احساس درد توی قسمت بیرونی بازوی چپ کردم که فکر کنم طبق تصاویر سایت همون عضلات دوسر باشه.
    درد زمانی بود که بازهم میخواستم حرکت رو تکرار کنم و در حالت عادی دردی نداشتم.
    ورزش رو گذاشتم کنار. در طی این سالها هربار که در اون وضع قرار میگرفتم و فشار به اون نقطه میومد همون درد به وجود میومد برام.
    هفته پیش دوباره رفتم باشگاه و با اینکه سعی کردم اون حرکت رو انجام ندم از امروز همون نقطه درد گرفته البته وقتی دستمو بالا میگیرم.
    میخوام کمکم کنین بدونم مشکلم حاده؟ به ورزش ادامه بدم؟ عوارض این درد چیه؟