دکتر آرش شرافت وزیری

تغذیه پس از جراحی تعویض مفصل زانو

تغذیه پس از جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی مفصل زانو، از جمله درمان‌های جراحی ماژور (بزرگ) است که علاوه‌بر پروسه‌ای که فرد در هنگام عمل جراحی سپری می‌کند، باید بعد از آن هم مراقبت کند؛ زیرا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، سیستم ایمنی بدن فرد وارد فاز ترمیم می‌شود و نیاز است که بدن بیمار انرژی زیادی برای گذراندن این دوره داشته باشد. در ادامه به بررسی منابع غذایی مهم برای تامین انرژی بیمار بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می‌پردازیم.

مواد غذایی لازم برای بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

برخلاف اینکه متخصصان توصیه می‌کنند فرد پیش از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو کاهش وزن داشته باشد، باید در طول دو تا سه هفته بعد از عمل، باید برنامه غذایی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که بتواند انرژی کافی را دریافت کند. بنابراین در رابطه با نوع تغذیه بعد از جراحی مفصل زانو، مهم است که فرد نکات زیر را رعایت کند:
۱- آن دسته از مواد غذایی را در برنامه خود قرار دهد که هم دارای انرژی بالایی هستند و هم سطح پروتئین آن‌ها بالا است.
۲- از انواع مختلف ویتامین‌ها استفاده کند.
به‌طور کلی، طبقه‌بندی تغذیه بعد از جراحی تعویض مفصل زانو به‌صورت زیر است:
۱- مواد غذایی کم‌حجم باشند و از میزان کربوهیدرات مناسب برخوردار باشند؛ در این صورت فرد می‌تواند انرژی لازم را دریافت کند.
۲- از پروتئین‌های باکیفیت، مخصوصا پروتئین‌های حیوانی استفاده کند. اگر بیمار گیاه‌خوار است، باید پروتئین‌های گیاهی را جایگزین کند؛ اما اگر می‌تواند پروتئین‌های حیوانی را استفاده کند، مصرف فیله مرغ، سفیده تخم مرغ و یا راسته گوساله بسیار مفید است.
نکته مهم: کسانی که بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو اشتهای خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند پروتئین‌های گیاهی و حیوانی را مصرف کنند، باید از مکمل‌های پروتئینی که مخصوص ورزشکاران است استفاده کنند.
برای خرید مکمل‌های پروتئینی می‌توانند به داروخانه‌ها مراجعه کنند و انواع مجاز مکمل‌های پروتئینی که از مجاری قانونی به کشور وارد شده‌اند را تهیه کنند. علاوه‌بر این، می‌توانند از مکمل‌های پروتئینی که در داخل کشور تولید می‌شوند نیز استفاده کنند.
۳- از سبزیجات و میوه‌جات تازه برای دریافت ویتامین استفاده کند. مخصوصا ویتامین C که به بهبود زخم‌های بیمار کمک می‌کند و ویتامین D که در ایجاد تعادل سیستم ایمنی و تقویت آن نقش موثری دارد.
معمولا برای افرادی که بعد از عمل دارای ضعف بدنی و کاهش قدرت جسمانی هستند، ویتامین E هم توصیه می‌شود.
بنابراین فرد باید بعد از تعویض مفصل زانو حتما به وضعیت تغذیه خود توجه کند و از مکمل‌ها استفاده کند تا ضعف سیستم بدن خود را جبران کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *