دکتر آرش شرافت وزیری

آسیب رباط صلیبی در خانم‌ها

آسیب رباط صلیبی در خانم‌ها

آیا رباط صلیبی در خانم‌ها شیوع بیشتری دارد یا خیر؟ و نوع درمان و بازتوانی متفاوت است یا خیر؟
به صورت کلی به لحاظ ساختاری خانم‌ها بیشتر از آقایان مستعد پارگی رباط صلیبی هستند و علت آن به دلیل فرم ساختار و زاویه بندی که داخل بدن آن‌ها وجود دارد و تفاوت دانسیته و سفتی عضلاتی که دارند و نوسانات هورمونی که در طول یک ماه برای یک خانم ایجاد می‌شود، آن‌ها را بیشتر مستعد پارگی رباط صلیبی می‌کند.
سوال به وجود آمده آن است که چرا با وجود آنکه خانم‌ها بیشتر مستعد پارگی رباط صلیبی هستند، بیشتر عمل‌های این جراحی روی آقایان انجام می‌شود؟
در واقع علت این موضوع آن است که در خانم‌ها تعداد کمتری به انجام ورزش‌های حرفه‌ای روی می‌آورند. گرچه که در سال‌های اخیر این میزان در تمام کشورها در افزایش است و در کشور ما هم خانم‌ها نسبت به گذشته بیشتر فعالیت‌های حرفه‌ای ورزشی انجام می‌دهند، آسیب دیدگی در آن‌ها بیشتر است.
نوع درمان پارگی رباط صلیبی در میان آقایان و خانم‌ها
نوع درمان در میان خانم‌ها و آقایان یکسان است ولی انتخاب نوع درفتی که برای رباط صلیبی وجود دارد و پروتکل بازتوانی که خواهند داشت کمی با آقایان متفاوت است. با توجه به اینکه قد خانم‌ها به صورت میانگین از آقایان کوتاه‌تر است، بنابراین آن بافتی که برای درفت پیوند رباط صلیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، محدودیت بیشتر دارد و ممکن است نیاز باشد تا از نوع متفاوتی از درفت استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *