دکتر آرش شرافت وزیری

زمان بازگشت به ورزش بعد از جراحی رباط صلیبی

زمان بازگشت به ورزش بعد از جراحی رباط صلیبی

«زمان بازگشت به ورزش بعد از جراحی رباط صلیبی، چقدر زمان می‌برد؟» سوالی که ورزشکاران مرتب پس از جراحی می‌پرسند.
مورد اول بسته به اینکه شما پیش‌ از عمل جراحی ورزشکار آماتور یا حرفه‌ای بوده‌اید، دوره بازگشت به ورزش بین ۶ تا ۹ماه طول خواهد کشید چرا که توان بدنی و قدرت عضلانی ورزشکاران حرفه‌ای بیشتر از ورزشکاران آماتور است و به‌ همین نسبت دوران نقاهت و رسیدن به سطح ورزشی آن ها باهم متفاوت خواهد بود.
مورد دوم آیا شما در زمان طلایی «۱ تا ۳ ماه اول» اقدام به عمل جراحی کرده‌اید؟
اگر افراد بین یک تا سه ماه اول آسیب دیدگی وارد مراحل جراحی شوند، دوران نقاهت بیمار کاهش پیدا می‌کند. به این علت که هنوز عضلات از دست نرفته‌اند و رفلکس‌ها کاهش پیدا نکرده‌اند.
اما به‌صورت کلی برای افراد آماتور، زیر ۹ ماه بازگشت به ورزش‌ نداریم مگر ورزش‌هایی همچون دوچرخه‌سواری، شنا، کوهنوردی و دویدن روی سطح صاف که نیاز به آمادگی جسمانی خیلی بالا ندارند.
هرگونه ورزش‌هایی که نیاز به حرکات جهشی، چرخشی، تغییر جهت، تغییر شتاب و تغییر سرعت هستند از قبیل ورزش‌هایی مثل تنیس، بدمینتون، اسکواش، پدل، بسکتبال، والیبال، فوتبال، ورزش‌های رزمی و… که نیازمند آمادگی های بسیار بالا برای بازگشت به ورزش هستند، حتی در ورزشکاران حرفه‌ای بین ۶ تا ۹ ماه طول خواهد کشید و ورزشکاران آماتور حتما بدانند که حداقل ۹ ماه زمان بازگشت به ورزش طول خواهد کشید.
نکته‌ بسیار مهم‌تر که قابل ذکر است، همه این جزیییات درباره کسانی است که به‌تنهایی آسیب دیدگی رباط صلیبی ایزوله دیده‌اند، چون که اگر آسیب اضافی از قبیل، پاره‌شدن منیسک و آسیب‌های غضروفی به این موضوع اضافه شوند، زمان بازگشت به ورزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *