دکتر آرش شرافت وزیری

ممنوعیت پوکی استخوان برای جراحی تعویض مفصل زانو

ممنوعیت پوکی استخوان برای جراحی تعویض مفصل زانو

به طور کلی یادمان باشد که پوکی استخوان بیماری مخصوص افراد مسن است و در خانم‌ها شایع‌تر است زیرا بعد از دوران یائسگی سطح هورمون‌های زنانه که پایین می‌آید اسپورهای استخوانی دارند این هورمون‌های زنانگی و برداشت کلسیم را کم می‌کنند. پوکی استخوان‌های شدید که فرد مستعد شکستگی هست فرد باید قبل از عمل جراحی تعویض مفصل زانو تا حدودی درمان شود. ممنوعیت مطلق وجود ندارد و علت اصلی پوکی استخوان ناشی از بی‌تحرکی ناشی از درد هست و ما یک بازی دو طرفه داریم یعنی از یک طرف فرد درد دارد و نمی‌تواند راه برود و از یک طرف راه نرفتن باعث پوکی استخوان می‌شود.

پس با جراحی تعویض مفصل زانو کمک می‌کنیم که فرد بتواند بیشتر راه برود و برداشت کلسیم توسط استخوان‌ها افزایش پیدا کند و پوکی استخوان بهبود پیدا کند. تعویض مفصل زانو جز درمان‌هایی است که به بهبود پوکی استخوان کمک می‌کند، بنابراین ممنوعیت مطلق برای انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو برای فردی که پوکی استخوان دارد، وجود ندارد ولی بهتر است که درمان‌های فرد به صورت کامل انجام شود.

درمان پوکی استخوان پس از جراحی تعویض مفصل زانو

بعد از تعویض مفصل زانو خود پروتزهایی که در حال حاضر در دنیا در حال تولید هستند برای چندین صد هزار سیکل راه رفتن آزمایش خود را پس دادند و به هیچ عنوان نه ساییده می‌شوند و نه تخریب می‌شوند و آن چیزی که با عنوان نیاز مجدد به تعویض مفصل زانو در حال حاضر در نیا مطرح است آن است که بیشتر پروتز در داخل استخوان جای خودش را شل می‌کند و یکی از چیزهایی که عامل این مشکل است پوکی استخوان است. بنابراین بعد از جراحی تعویض مفصل زانو شخص باید شدیدا این موضوع را دنبال کند و داروهای لازم را مصرف کند تا پوکی استخوان وی درمان شود و حتما فعالیت فیزیکی مناسب داشته باشد تا از پوکی استخوان جلوگیری شود و عمر پروتز مفصل خود را تا جای ممکن بتواند افزایش دهد.

2 دیدگاه ها

  • علی, 31 شهریور, 1402 @ 11:08 ب.ظ پاسخ

    خدا خیر بده آقای دکتر برای راهنمایی

  • علی, 31 شهریور, 1402 @ 11:09 ب.ظ پاسخ

    خیلی ممنون خدا سلامتی و طول عمر بده، راهنمایی خیلی ارزشمندی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *