دکتر آرش شرافت وزیری

معاینه قلب و عروق قبل از جراحی تعویض مفصل زانو

معاینه قلب و عروق قبل از جراحی تعویض مفصل زانو

از لحاظ قلب عروقی بیماران باید قبل از عمل جراحی مفصل زانو، به یک بالانس مناسبی رسیده باشند. بنابراین به طور کامل تمام بیمارانی که بالای ۴۰ سال هستند برای تمام جراحی‌ها و اکثر افرادی که تعویض مفصل زانو خواهند شد بالای نود و نه درصد بیماران بالای چهل سال هستند، بنابراین یک ارزیابی قلبی عروقی توسط همکاران متخصص ما انجام می‌شود تا ظرفیت قلب و عروق بیمار برای تحمل استرس جراحی رو ارزیابی شود. یادمان باشد بیماران دائما از ما سوال می‌کنند که مگر قرار نیست که از قسمت کمر ما بی حس شویم و بیهوشی عمومی نگیریم. هر بیماری که وارد اتاق عمل می‌شود و قرار است تحت استرس جراحی قرار بگیرد باید از لحاظ قلبی عروقی ارزیابی شده باشد. علت هم فقط دوران بیهوشی و آن ساعتی که تحت جراحی هستند، نیست. یادمان باشد که جراحی تعویض مفصل زانو جزو جراحی‌های major در علم پزشکی حساب می‌شود. جراحی‌های major جراحی‌هایی هستند که میزان احتمالات برای آن‌ها بالا است.
میزان از دست دادن خون حین جراحی یا بعد از جراحی بالا است و در گروه ارتوپدی شکستگی استخوان‌های بزرگ، تعویض مفاصل و در گروه‌های دیگه مثلا جراحی‌های قلب یا در بیماری‌های شکمی، جراحی‌های روده‌ها، این‌ها بیماری‌هایی هستند که جراحی‌های major تلقی می‌شوند و قطعا در دوران ریکاوری و التیام هم باید ظرفیت قلبی عروقی فرد مناسب باشد. بنابراین برای اینکه یک شخصی را برای جراحی کاندید کنیم، حتما باید ارزیابی شود. اینکه شخصی سابقه آنژیوگرافی دارد، سابقه کارگزاری استنت دارد، سابقه بالن گذاری دارد یا حتی سابقه CABG یعنی جراحی عروق کرونر را دارد.

این‌ها ممانعتی الزاما برای جراحی تعویض مفصل زانو ندارند و برعکس باید حتما ارجاع شوند به متخصصین قلب و عروق و ارزیابی فانکشن و عملکرد قلب شوند. اگر هر کدام عزیزان توسط پزشکان قلب risk assessment شوند و میزان ریسک‌های احتمالی براشون گزارش شود، تقریبا در اکثریت موارد حتی بعد از این درمان‌ها، بیماران می‌توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند و نکته آخر اینکه یادمان باشد تمام افرادی که بالای ۵۵ و ۶۰ سال هستند تقریبا ریسک جراحی قلبی moderate یعنی متوسط است. بنابراین هر وقت که به جراح مراجعه می‌کنید با ذکر این نکته که من دیگر ریسک جراحی قلبیم کم نیست جراحی رو به تعویق نیندازید چون اصلا فرد مسنی وجود ندارد که بخواهد حتما ریسک جراحی‌اش کم باشد. بنابراین ریسک‌های جراحی کم تا متوسط تقریبا در اکثریت موارد با ایمنی مناسب می‌توانند تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *