دکتر آرش شرافت وزیری

مراقبت‌های پس از جراحی تعویض مفصل زانو

مراقبت‌های پس از جراحی تعویض مفصل زانو

به طور مثال فعالیت‌های دندان پزشکی قبل یا بعد از جراحی در این بیماران مجاز هست یا خیر؟ توصیه شده است که اگر هر گونه پروسیژر به ویژه پروسیژهایی که باعث زخم شدن لثه می‌شود، یا قبل از  تعویض مفصل و با فاصله یک ماه از زمان جراحی انجام شود در ماه اول بعد از تعویض مفصل زانو این اقدامات انجام نشود زیرا هریک از اقداماتی که برای دهان و دندان انجام می‌شود، باعث ایجاد باکتری می‌شود و وارد جریان خون می‌شوند و این‌ها می‌توانند با توجه به اینکه سطح ایمنی بدن پایین است روی بافت‌های جراحی بنشیندند، بنابراین توصیه می‌شود یک ماه بعد از جراحی فاصله باشد. اینکه قبل از عمل برای دندان آنتی بیوتیک مصرف شود که روند این مصرف باید ۶ ساعت قبل از اقدامات دندانپزشکی و ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از آن باشد.

آنتی بیوتیک‌های نیز باید آنتی بیوتیک‌های موثر بر دندان باشد که باید از همکار دندان پزشک درخواست شود  که تجویز کند. نکته مهم‌تر آن است که به همکار دندان پزشک اعلام شود. جراحی‌های دیگه‌ای که ممکن است نیاز باشد روی بدن انجام شود، از جراحی‌های باز تا بسته و با کمک آندوسکوپ مانند لاکاراسکوپی یا حتی آندسکوپی گوارشی. این موارد هم دستکاری‌هایی هستند که مقداری ایجاد باکتری می‌کنند و بهتر است که تا جای ممکن در ماه بعد از تعویض مفصل زانو انجام نشوند ولی برای درمان آن‌ها همان پروتکل‌های درمانی آنتی بیوتکی که قبل و بعد از عمل برای این خود این جراحی‌ها داده می‌شود، کافی است. بیماری‌های دیگه‌ای که شخص در طول زندگی باید به آن‌ها دقت کند، بیماری‌های ناشی از دستگاه گوارش و عفونت‌های ادراری است. این دو گروه از بیماری‌ها به خاطر اینکه میکروب‌هایشان می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود، باید بسیار جدی توسط بیمار مورد توجه قرار گیرد و هر زمانی که علائمی به وجود آمد بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کرده و حتما ذکر کنند که داخل بدن آن‌ها پروتز قرار گرفته است و از پزشک آنتی بیوتیک مناسب برای جلوگیری از ادامه باکتری‌ها از این قسمت به داخل خون درخواست کنند.

البته این موارد را ذکر نمی‌کنیم که بیماران استرس داشته باشند که اگر پروتز داخل بدنشان است، بسیار خطرناک است. این موارد تنها به دلیل این گفته می‌شود که همان دو یا سه درصد ریسک موجود که وجود باکتری‌ها هست را کاهش داد و با درمان مناسب کاملا بی خطر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *