دکتر آرش شرافت وزیری

آیا بعد از عمل رباط صلیبی نیاز به فیزیوتراپی است؟

آیا بعد از عمل رباط صلیبی نیاز به فیزیوتراپی است؟

عمل جراحی رباط صلیبی یک کار تیمی است؛ یعنی ۵۰ درصد مراحل توسط جراح و تیم درمانی و ۵۰ درصد دیگر توسط خود شخص انجام می‌شود. اگر فردی توانایی انجام فعالیت‌های فیزیوتراپی و رفتن به باشگاه بعد از عمل جراحی را ندارد، بهتر است که برای انجام عمل جراحی‌اش کمی صبر کند و آن‌ را به‌تاخیر بیندازد.
به این علت که پس‌ از عمل جراحی رباط صلیبی، اگر فرد بخواهد به فعالیت‌هایی به غیر از پیاده‌روی و فعالیت‌های روزمره بپردازد، حتما باید به آمادگی عضلانی اولیه دست پیدا کرده باشد.
به منظور کاهش تورم زانو و فعال شدن مجدد عضلات اطراف آن، لازم است بیمار برای حداقل ۴ تا ۶ هفته اول پس از جراحی در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند.
بعد از انجام این مرحله در جهت بازگشت به ورزش، برحسب نوع ورزشی که شخص جلسات فیزیوتراپی به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌شوند. این جلسات،حتما باید زیر نظر مربی مربوطه و فیزیوتراپیست ماهر باشد به همین خاطر، به هیچ عنوان به همه همکاران فیزیوتراپ مراجعه نکنید، چرا که،باید همکارانی که در این زمینه فعالیت دارند ماهر، باتجربه و در تیم جراح باشند.
توجه داشته باشید که نوع جراحی، نوع گرفت (graft) انتخابی، تکنیک فیکسیشن گرفت (fixation graft) و… روی مراحل انتخابی فیزیوتراپی موثر است و بازگشت شما به سطح فعالیت قبلی کاملا متاثر از این فاکتور ها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *