طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی

از سالیان دور روش های سنتی بسیاری بین مردم رواج داشت و به بهبود بیماری و حفظ سلامت افراد مختلف کمک می کرد. یکی از این روش ها که از کشور چین آغاز شد و در بین دربارهای امپراطوران و پادشاهان شرق آسیا رواج پیدا کرد، طب سوزنی بود. طب سوزنی یک نوع طب کهن(alternative medicine) است که با هدف باز کردن و جاری کردن انرژی چی(chi) در فرد باعث کاهش درد و ناراحتی فرد شده، متخصص طب سوزنی از سوزن هایی با سایزهای متفاوت استفاده کرده و در نهایت موجب تحریک والتیام بافت هدف می شود

نقشه و نقاط مشخصی( meridians) در بدن وجود دارد که برای هر مشکلی، این نقاط را با سوزن‌ها‌ی کوتاه و بلند تحریک می‌کنند. طرفداران این مکتب معتقدند که شفای انواع دردهای انسان در مفاهیم یین و یانگ است. این طب را در قدیم معجزه ای در درمان بیماری‌ها می‌دانستند و برای تمام بیماری‌ها و عوارض خود از آن استفاده می‌کردند.

طب سوزنی چیست

تفاوت طب سوزنی و درای نیدلینگ

تکنیک درای نیدلینگ، یک روشی مدرن است که مستقیما خود بافت موردنظر(بافت اسکلتی-عضلانی، مایوفاشیال، همبند) را هدف قرار می‌دهد و درمانگر با توجه به آسیب و ناحیه درد بیمار، عضله یا بافتی که دچار سفتی یا نقاط ماشه‌ای دردناک هستند را هدف قرار می‌دهد و از طریق پاسخی(twitch:حس انقباض و پرش در بافت همبند) که بافت به سوزن می‌دهد.

فرآیند فیزیولوژیکی در بدن فعال شده که موجب از بین رفتن گرفتگی‌های عمقی عضلانی در رفع چسبندگی و کوتاهی بافت و افزایش انعطاف‌پذیری و دامنه‌حرکتی در مفاصل می‌شود. بر خلاف طب سوزنی که بر اساس نقشه‌های از پیش تعیین شده برای تحریک و درمان استفاده می‌شود، در این روش بافت موردنظر به صورت متمرکز هدف قرار داده می‌شود.