دکتر آرش شرافت وزیری

شرایط منزل بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

شرایط منزل بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

کسی که جراحی تعویض مفصل زانو انجام می‌دهد، باید بعد از عمل شرایط مناسبی را در منزلش مهیا کند. از جمله اینکه فرد باید
حدود ۳ تا ۴ هفته بعد از عمل، از واکر استفاده کند.
از دستشویی فرنگی استفاده کند.
از خوابیدن روی زمین خودداری کند، چون برای بلند شدن از روی سطح زمین به توان زیادی نیاز دارد و در این شرایط احتمال شل شدن پروتز یا شکستگی بیشتر می‌شود.
علاوه‌بر این موارد، نکات دیگری نیز هستند که به‌خصوص در چند هفته بعد از عمل باید رعایت شوند:
۱- کلیه موانع از جمله فرش‌ها و قالیچه‌هایی که لیز هستند یا لبه‌های بزرگی دارند باید از مسیر رفت و آمد فرد به محل اتاق یا دستشویی و آشپزخانه برداشته شوند.
۲- باید تا جایی که ممکن است محل خواب فرد به مکانی منتقل شود که برای رسیدن به آن نیازی به رفت و آمد با پله نداشته باشد. نه به این خاطر که پله ممنوع باشد، بلکه به این دلیل که شخصی که تحت تعویض مفصل زانو قرار گرفته است اگر در وضعیت خواب‌آلودگی در منزل حرکت کند، ریسک افتادن او از پله بیشتر می‌شود.
۳- توصیه می‌شود کلیه لوازمی که فرد در طول روز به آن‌ها نیاز پیدا می‌کند، در نزدیکی او قرار داشته باشند. به‌عنوان مثال، کاناپه در نزدیکی تلویزیون باشد تا برای برداشتن کنترل نیازی به بلند شدن نباشد. همچنین چراغ مطالعه در نزدیکی کاناپه باشد تا فرد بتواند راحت‌تر مطالعه کند.
علاوه‌بر این موارد، پارچ آب و لیوان نیز در نزدیکی فرد باشد تا هر بار بخاطر خوردن آب بلند نشود. چون افراد در این وضعیت حس تشنگی کمتری دارند و از آنجایی که باید به مقدار زیادی آب مصرف کنند، ممکن است بخاطر درد ناشی از بلند شدن از نوشیدن آب صرف نظر کنند.
به‌طور کلی، باید محیط منزل در یک ماه و نیم بعد از عمل به‌شکلی تنظیم شود که فرد بتواند به‌راحتی حرکت کند و در شرایطی که استراحت می‌کند، به مواردی مانند تلویزیون که از آن‌ها لذت می‌برد به‌راحتی دسترسی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *