درمان مکمل ویسکوز (ژل درمانی) برای آرتریت زانو

آرتروز زانو یکی از دلایل اصلی ناتوانی است. ناتوانی به آرامی پیشرفت می‌کند و درد ناشی از آن با گذشت زمان بدتر می‌شود. اگرچه هیچ درمانی برای آرتروز وجود ندارد، اما گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارند که به افراد کمک می‌کنند درد را مدیریت کرده و فعال بمانند. در مراحل اولیه، آرتریت زانو با روش‌های غیر جراحی درمان می‌شود. متخصص زانو ممکن است طیف وسیعی از درمان‌ها را توصیه کند، از جمله:
• تغییرات در سطح فعالیت
• کاهش وزن
• مسکن‌ها، مانند استامینوفن یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن
• فیزیوتراپی
• تزریق کورتیکواستروئید
یکی دیگر از گزینه‌های درمانی، روشی به نام درمان مکمل ویسکوز است. اگر همه روش‌های درمانی غیرجراحی دیگر را امتحان کرده‌اید و درد همچنان فعالیت‌هایتان را محدود می‌کند، شاید مکمل ویسکوز کمک کند. در این روش، مایعی شبیه ژل به نام اسید هیالورونیک به مفصل زانو تزریق می‌شود. اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در مایع مفصلی اطراف مفاصل وجود دارد. این ماده مانند یک روان‌کننده عمل می‌کند تا استخوان‌ها بتوانند به آرامی روی یکدیگر حرکت کنند و در نقش ضربه‌گیر برای بارهای مفصلی ظاهر می‌شود. غلظت اسید هیالورونیک در مفاصل افراد مبتلا به آرتروز، کمتر از حد معمول است. نظریه این است که افزودن اسید هیالورونیک به مفصل مبتلا به آرتروز باعث تسهیل حرکت و کاهش درد می‌شود.
اما، در جدیدترین تحقیقات نشانه‌ای وجود ندارد که ثابت کند مکمل ویسکوز در کاهش قابل توجه درد یا بهبود عملکرد موثر است. اگر چه بعضی بیماران گزارش می‌کنند که با استفاده از این روش تسکین درد داشته‌اند، اما این تزریق به برخی کمکی نکرده است. مکمل ویسکوز برای اولین بار در اروپا و آسیا مورد استفاده قرار گرفت و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال 1997 تأیید شد. چندین داروی اسید هیالورونیک در حال حاضر به صورت تجاری موجودند.

روش

بسته به محصول مورد استفاده، یک تا پنج تزریق در طی چند هفته دریافت خواهید کرد. در حین فرآیند، در صورت وجود ورم در زانو، پزشک قبل از تزریق اسید هیالورونیک مایعات اضافی را برمی‌دارد (آسپیراسیون). معمولا آسپیراسیون و تزریق، هر دو با استفاده از یک سوزن تزریق به مفصل انجام می‌شوند، اما بعضی از پزشکان ترجیح می‌دهند از دو سرنگ جداگانه استفاده کنند.

عوارض جانبی

عوارض

ممکن است بلافاصله پس از تزریق متوجه یک واکنش موضعی مانند درد، احساس گرما و ورم جزئی شوید. این علائم به طور کلی مدت زیادی دوام نمی‌آورند. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید برای کاهش آن‌ها از کیسه یخ استفاده کنید.

عوارض

عوارض جانبی

در موارد نادری ممکن است یک واکنش موضعی مانند آلرژی در زانوی بیماران ایجاد شود. در این موارد، زانو ممکن است پر از مایع، قرمز، داغ و دردناک شود. اگر این اتفاق افتاد، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. عفونت و خونریزی نیز از عوارض بسیار نادر این روش است.

پیامدها

همانطور که در بالا گفته شد، مکمل ویسکوز برای بعضی از بیماران مفید نخواهد بود. برای کسانی که با این روش، تسکین درد گزارش می‌دهند، ممکن است چند هفته طول بکشد تا متوجه بهبود شوند. مدت زمان تاثیرات متفاوت است. بعضی بیماران تا چند ماه پس از تزریق، اثرات تسکین‌دهنده درد را گزارش می‌کنند.
اگر تزریق موثر باشد، ممکن است پس از یک دوره زمانی، معمولا 6 ماه، تکرار شود.
اگرچه علائم آرتریت بعضی از بیماران، با مکمل ویسکوز تسکین می‌یابد، اما این روش تا به حال اثری بر روی معکوس کردن روند آرتریت یا رشد مجدد غضروف نشان نداده است.

میزان اثربخشی مکمل ویسکوز در درمان آرتریت مشخص نیست. گفته می‌شود مكمل ویسكوز در صورتی كه آرتریت در مراحل اولیه (خفیف تا متوسط) باشد، موثرتر است، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات این گفته مورد نیاز است. تحقیقات در مورد مکمل ویسکوز و اثرات بلندمدت آن همچنان ادامه دارد.