دکتر آرش شرافت وزیری

آیا باید برای جراحی تعویض مفصل زانو سیگار را ترک کرد؟

آیا باید برای جراحی تعویض مفصل زانو سیگار را ترک کرد؟

یکی از سوالات پرتکرار در رابطه با بازگشت به زندگی عادی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو این است که آیا افراد سیگاری باید پیش از عمل، سیگار خود را ترک کنند؟
به‌طور کلی سیگار کشیدن برای سلامتی انسان‌ها مضر است، ولی افرادی هستند که به‌طور مثال ۴۰-۵۰ سال تجربه مصرف سیگار را دارند. بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این افراد مصرف سیگار را ترک کنند. نکته مهم و اساسی این است که به‌طور قطع، حداقل یک تا سه ماه پیش از عمل تعویض مفصل زانو باید مصرف سیگار متوقف شده باشد، زیرا بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف سیگار ریسک عوارض جراحی را به‌شدت بالا می‌برد و سرعت ابتلا به عفونت افزایش پیدا می‌کند. همچنین لبه‌های زخم فرصت کافی را برای جوش خوردن در اختیار نخواهند داشت.
علاوه‌براین، تا سه ماه بعد از عمل جراحی نیز مصرف سیگار ممنوع است. حتی قرار گرفتن در محیط‌هایی که فرد دیگری سیگار یا قلیون می‌کشد نیز همان عوارضی را خواهد داشت که خود فرد سیگار می‌کشد.
بنابراین به این نکته دقت داشته باشید که مصرف سیگار، کاملا در فاصله ۳ ماه قبل تا ۳ ماه بعد از جراحی تعویض مفصل زانو ممنوع است.
نکته بعدی در رابطه با بازگشت به زندگی زناشویی است. بارها این سوال از متخصصان ارتوپد پرسیده شده است و توصیه پزشکان این است که حداقل تا ۶ هفته پس از انجام عمل جراحی رابطه زناشویی برقرار نشود، زیرا زخم‌ها و بافت‌هایی که تحت جراحی بوده‌اند به این فرصت نیاز دارند تا برای التیام پیدا کردن فرصت کافی را داشته باشند. بعد از گذشت این مدت زمان، افراد می‌توانند مثل یک فرد عادی به انجام رابطه زناشویی بازگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *