اهمیت بررسی دیابت قبل از جراحی تعویض مفصل زانو

درمورد بیماری‌های زمینه‌ای که باید حتما قبل از تعویض مفصل زانو توجه بهش بشه بیماری قند یا دیابت است. خوب افرادی که دیابت دارند کلا در ریسک بالاتری از بیماری‌های زمینه‌ای دیگه هستند. مهم ترین اتفاقی که در زمینه دیابت بعد از جراحی‌ها میفته عفونت است و خوب در تعویض مفصل زانو ما مثل هر عمل دیگری که یک جسم خارجی داخل بدن قرار میگیره، ریسک عفونت نسبت به جراحی های عادی کمی بالاتر است. نکته دوم اینکه باید توجه داشته باشیم اصولا جراحی‌های استخوان، حالا فارغ از اینکه پروتز گذاری باشه یا هرچیز دیگه نسبت به جراحی‌های بافت نرم از ریسک بالاتری از عفونت برخوردارند بخاطر اینکه بافت نرم بسیار پر خون است و عناصر دفاعی بدن به خوبی به اونجا میرسند در حالی که بافت استخوانی کم خون است و میتونه مستعد عفونت باشه. بنابراین کسانی که دیابت دارند در ریسک بالاتری هستند. اگر که ریسک عفونت مفصل در افراد عادی با شرایط مناسب دو تا سه درصد باشه، در افرادی که دیابت کنترل شده دارند یعنی دیابت شون در وضعیت مناسب هست این تقریبا دو برابر افراد عادی خواهد بود. ولی کسانی که دیابت کنترل نشده دارند قطعا این میزان بسیار بالاتر خواهد بود و میزان عفونت ارتباط مستقیمی با میزان قند اطراف عمل جراحی دارد یعنی از ۲۴ ساعت قبل تا ۴۸ ساعت بعد از عمل. بنابراین باید حتما شخص به صورت کلی دیابت‌اش کنترل شده باشه. اندکس‌های آزمایشگاهی لازم از جمله قند صبحگاهی، قند دو ساعت بعد از غذا قند سه ماهه یا همان هموگلوبین A1C قطعا باید در اندازه‌هایی باشه که پزشک جراح تایید بکنه که احتمال عفونت در حد افرادی که دارای دیابت کنترل شده هستند قرار بگیره. بنابراین به این نکته هم عزیزان باید توجه داشته باشند که اگر دارای بیماری دیابت هستید باید بسیار برای کنترل آن دقت کنید. چه قبل از عمل جراحی چه بعد از عمل جراحی. اما به طور کلی ممنوعیتی برای انجام عمل تعویض مفصل با دیابت وجود نداره.