دکتر آرش شرافت وزیری

اهمیت مرحله فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

اهمیت مرحله فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

مرحله نهایی فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل زانو، خوشبختانه پیچیدگی بازتوانی ناشی از آسیب‌های ورزشی را ندارد. این به دلیل سن بالاتر افرادی است که تحت تعویض مفصل زانو قرار می‌گیرند. با این حال، این مرحله برای بیماران ضروری است؛ زیرا در این مرحله، به بیماران آموزش داده می‌شود که چگونه راه رفتن و راه رفتن به شکل طبیعی را انجام دهند. همچنین، تمرینات تقویت عضلاتی که قبل از تعویض مفصل زانو ضعیف شده‌اند و اکنون نیاز به تقویت برای راه رفتن صحیح دارند، در این مرحله آموزش داده می‌شوند. بنابراین، در این مرحله، بیمار نیاز به یک سوپرویژن و نظارت یک فیزیوتراپیست ورزشی دارد تا برای بیمار حرکات مورد نیاز را توضیح دهد. در ادامه، تعدادی از ورزش‌های مناسب همراه با پروتکل‌های مربوطه آموزش داده می‌شود.

پس از گذشت ۴ تا ۶ هفته، تقریبا دوره بازتوانی و فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو به پایان می‌رسد. در این مرحله، دامنه حرکتی بین ۰ تا ۱۰۰ درجه، به عنوان دامنه حرکتی ایده‌آل محسوب می‌شود و فراتر از آن به‌عنوان هدف اصلی تعویض مفصل زانو بیمار نیست.
اما نکته قابل توجه این است که افرادی که تحت تعویض مفصل زانو قرار می‌گیرند، اغلب مسن هستند و علاوه‌براین، ممکن است دچار اختلالات دیگری نیز باشند. این اختلالات ممکن است شامل آرتروز ستون فقرات، تنگی کانال نخاعی و آرتروز مفاصل لگن و مچ پا باشد که می‌تواند بر راه رفتن بیمار تاثیر بگذارد. بنابراین، باید به‌یاد داشت که تنها با تعویض مفصل زانو، تمامی اختلالات رفع نمی‌شوند و گاها ۶ ماه تا ۱ سال زمان‌بر است که بیمار به‌شکل طبیعی راه رفتن خود باز گردد. از این رو بیمار باید تمام مراحل بازتوانی، ورزشی و آب درمانی خود را تا پایان یک سال ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *