دکتر آرش شرافت وزیری

اقدامات لازم در هفته منتهی به عمل جراحی تعویض مفصل زانو

اقدامات لازم در هفته منتهی به عمل جراحی تعویض مفصل زانو

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که پیش از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو، باید با بیمار در میان گذاشته شود، اقدامات و فعالیت‌های او قبل از عمل جراحی است.
از این رو در ادامه قصد داریم به این اقدامات بپردازیم و جزئیات مربوط به آن را توضیح دهیم تا بیماران با آگاهی بیشتری برای عمل جراحی تعویض زانو آماده شوند.

به همراه داشتن مدارک پزشکی در روز جراحی

بیماران در روز عمل جراحی باید تمامی مدارک و تصاویر پزشکی از جمله سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و تصویربرداری‌های انجام شده به‌صورت چاپی یا الکترونیکی خود را به‌همراه داشته باشند.
زیرا این مدارک در روز عمل جراحی، برای تکمیل پرونده و تصمیم‌گیری‌های حین عمل، جراح و پزشکان ضروری است. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از حضور در اتاق عمل، از به‌همراه داشتن تمام مدارک پزشکی خود، حتی تصاویر غیرمرتبط، اطمینان حاصل پیدا کنید.
گاهی بیماران به اشتباه تصور می‌کنند که تنها مدارک مربوط به عمل جراحی لازم است و نیاز به مدارک غیر‌مرتبط خواسته‌شده نیست! درحالی‌که سایر تصاویر پزشکی نیز ممکن است برای تصمیم‌گیری در حین عمل جراحی، مفید باشند.

به‌همراه داشتن آزمایشات قبل‌از عمل جراحی

معمولا آزمایشات لازم پیش‌از جراحی، توسط پزشک برای بیمار تجویز می‌شود که نیاز به بستری مجدد بیمار در روز عمل نباشد. به‌همین خاطر حتما در روز عمل جراحی پاسخ آزمایشات خود را به‌همراه داشته باشید و به امید آزماش‌هایی که پیش‌از جراحی در بیمارستان از شما گرفته‌ می‌شود، نباشید.

به‌همراه داشتن دستورات پزشک‌های مربوطه

برخی مواقع پزشک از بیمار می‌خواهد که مدارک و نامه‌های تاییدیه کتبی پزشکان دیگر، از جمله متخصص قلب را در روز عمل جراحی به‌همراه داشته باشد. این کار به‌منظور بررسی دقیق شرایط پزشکی قبل و بعد از عمل بیمار و اطمینان از مناسب بودن وضعیت بیمار برای جراحی انجام می‌شود.
حتی اگر بیمار قبل از عمل جراحی، مشاوره لازم را از پزشکان همان بیمارستانی که قرار است عمل در آنجا انجام شود؛ دریافت کرده باشد، باز هم لازم است در روز عمل مدارک کتبی مربوطه را ارائه دهد. پس حتما قبل از روز عمل جراحی مطمئن شوید که این مدارک تهیه شده‌اند.

توجه به دارو‌های در حال مصرف و مصرف دارو‌های غیر مرتبط

یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه بیماران قرار گیرد، مصرف دارو‌های غیر‌مرتبط است. پزشکان و جراحان معمولا با دو دسته از بیماران سر و کار دارند:
دسته‌ اول، بیماران ۵۰ تا ۶۰ سال هستند که نیاز به تعویض مفصل زانو دارند. این افراد معمولا به بیماری‌های زمینه‌ای دیگری مبتلا هستند و داروهای خاص مرتبط به‌ آن را مصرف می‌کنند. از این رو این دسته بیماران باید قبل از عمل، با جراح بیماری زمینه‌ای‌شان و دارو‌هایی که مصرف می‌کنند را در میان بگذارند.
دسته دوم، بیمارانی که داروهای ضدانعقاد مانند آسپرین، پلانیس، اوسویس و … مصرف می‌کنند، هستند . این دسته از بیماران باید حتما مصرف این داروها را به پزشک اطلاع دهند تا در صورت لزوم، این داروها کم، قطع یا جایگزین شوند.
همچنین اگر داروهای گیاهی یا غیرتجاری مصرف می‌کنید، حتما باید پزشک را در جریان بگذارید. چرا‌که ماده موثره دارو‌های گیاهی که از عطاری‌ها تهیه ‌می‌شوند، مشخص نیست و احتمال دارد در مسیر درمان بیمار تغییر ایجاد کند. به‌همین خاطر پیشنهاد می‌شود که مصرف این دارو‌ها به‌صورت کلی قطع شوند.

تهیه تجهیزات مربوط به عمل جراحی

تجهیزات مورد نیاز برای عمل جراحی تعویض مفصل زانو معمولا توسط بیمارستان تامین می‌شود، اما به‌طور کلی تجهیزات عمل‌ جراحی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱- تجهیزات بیمارستانی مانند سرم، داروهای بیهوشی و …
۲- تجهیزات اختصاصی مربوط به هر عمل خاص، مثلا برای عمل تعویض مفصل زانو نیاز به پروتز زانو یا تجهیزات مربوط به رباط صلیبی است.

برای تهیه این تجهیزات اختصاصی، باید حداقل ۳ تا ۵ روز قبل از عمل با بخش تجهیزات بیمارستان هماهنگ شود. همچنین اگر این تجهیزات تحت پوشش بیمه هستند باید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد و در غیر این صورت، هزینه گفته شده پرداخت شود تا در روز عمل مشکل و تاخیری در عمل جراحی پیش نیاید.

روز قبل از عمل جراحی و کنترل استرس بیمار

یکی از عواملی که ممکن است مراحل جراحی را برای بیمار دشوار کند، استرس و اضطراب قبل از عمل جراحی است. این امر برای بیماران کاملا طبیعی بوده و نباید نسبت به آن احساس نگرانی کرد. زیرا عمل جراحی برای بیمار یک مسیر ناشناخته محسوب می‌شود و ممکن است چالش‌برانگیز باشد.
این موضوع برای افراد مسن‌تر می‌تواند باعث افزایش استرس، نه‌تنها در خود بیمار بلکه در اطرافیان او نیز شود. با این حال، باید توجه داشت که تمام مراحل جراحی بر اساس پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده و باتوجه به وضعیت هر بیمار انجام می‌شود.
بنابراین، نیازی به نگرانی بیش از حد نیست و می‌توان با کمک اطرافیان، آرامش را حفظ کرد. همچنین اگر دارو‌های آرامبخش مصرف می‌کنید، به استفاده از آن‌ها ادامه دهید. اگر در شب عمل جراحی دچار استرس شدید می‌توانید از داروهای تسکین‌دهنده همچون کلردیازپوکساید، برای داشتن خوابی راحت‌تر استفاده کنید. همچنین شب قبل از عمل، حمام و اصلاح محل جراحی را طبق نظر پزشک خود فراموش نکنید.

روز بستری برای عمل جراحی

روز بستری برای عمل جراحی در بیماران ممکن است متفاوت باشد. بیشتر بیماران که برای عمل جراحی تعویض زانو مراجعه می‌کنند، روز عمل جراحی در بیمارستان بستری می‌شوند. اما برخی از افراد باید یک روز قبل از عمل جراحی در بیمارستان بستری شوند.
لطفاً توجه داشته باشید که زمان پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها تا ساعت ۶ صبح محدود است، و پس از این زمان، پذیرش بیماران برای عمل جراحی در صبح انجام نمی‌شود. به همین دلیل، به منظور جلوگیری از تاخیر در بستری شدن برای عمل جراحی، تحمل انتظار در صف پذیرش بیمارستان، و رسیدن به زمان عمل جراحی خود در اتاق عمل بیمارستان، پیشنهاد می‌شود که صبح زود، از ساعت ۵:۳۰ تا ۶ صبح، در بیمارستان بستری شوید.

ناشتا بودن در روز عمل جراحی ضروری است؟

در روز عمل جراحی، به دلیل بستری شدن در ساعت ۶ صبح و انجام جراحی پس از ۷ یا ۸ ساعت، ناشتا بودن ضروری است. بنابراین، باید صبحانه را به شکل کامل و مفصل مصرف کنید. همچنین، از شب قبل، آب مصرفی بدن خود را تامین کنید، چرا که صبح، اجازه خوردن مایعات به شما داده نمی‌شود. این نکات می‌تواند به حفظ سلامتی شما در روز عمل جراحی کمک می‌کنند.

داشتن همراه برای روز عمل جراحی ضروری است!

داشتن همراه در روز عمل جراحی ضروری است. به‌این علت که حین حضور شما در اتاق عمل، همراه شما باید در بیمارستان حضور داشته باشد تا کار‌هایی همچون رضایت قبل از عمل، تهیه یک‌سری وسایل و مدارک و … را انجام دهد. برای داشتن همراه پس از عمل جراحی نیز، می‌توانید از مشاوران کمک و راهنمایی بگیرید که آیا نیاز به همراه دارید یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *