درمان کمر درد شدید (حاد)

امتیاز کاربران
ضعیفعالی

کمر دردی که تنها به مدت شش هفته به طول بیانجامد، به عنوان کمر درد شدید (حاد) شناخته می شود. این  کمر درد به شکل های سوزش، کوفتگی، تیر کشیدن، تیز یا کند، واضح یا مبهم احساس می شود. شدت این کمر درد ممکن از میزان خفیف تا سطح شدید در نوسان باشد. همچنین، کمر درد شدید حتی بر نواحی لگن و ران و قسمت باسن بیمار تأثیر گذار است.

کمر  درد می تواند ناشی از فعالیت بیش از حد و یا آسیب خاصی باشد اما در اغلب اوقات بدون مشخص بودن منشأ دقیقی ایجاد می شود. در برخی از مواردکمردرد به صورت ناگهانی ایجاد می شود و یا به صورت تدریجی گسترش پیدا می کند.80درصد انسان ها حداقل یک بار کمر درد شدید را در طول زندگی خود تجربه کرده اند. هر دوره ای از زندگی که در نظر بگیرید 15 درصد افراد دچار کمر درد شدید شده اند. به این ترتیب علایم کمر درد شدید به عنوان بخشی از تجربیات زندگی افراد در نظر گرفته می شود.

علائم و نشانه ها

کمر درد شدید تا حدودی خطرناک می باشد. علائم این کمر درد عمدتاَ چندان مشکل ساز و خطرناک نمی باشند. اگر دیسکی از کمر آسیب دیده باشد و حتی پاره شده باشد ممکن است بدون عمل جراحی بهبود  یابد. این نوع از کمر درد به ندرت به خاطر فرآیند های خطرناکی همچون، شکستگی استخوان، عفونت و یا سرطان به وجود می آید. کمر درد شدید در افراد بالای 50 سال، افراد با سابقه سرطان، یا تب شدید، در افراد دیابتی، مصرف کنندگان مشروبات الکی و دارو های کورتیکواستروئیدها، همچنین افراد دارای پوکی استخوان بسیار شایع است.

اگر علائمی از درد زانو، احساس ضعف و یا سختی در کنترل مثانه یا شکم وجود داشته باشد، نشانه این است که انجام معاینات پزشکی امری ضروری است. همچنین، اگر کمر درد بیش از شش ماه به طول بیانجامد باید به  پزشک مراجعه  نمود و معاینات پزشکی را انجام داد.
علت کمر درد شدید

در اغلب اوقات شناسایی منشأ مشخصی برای علت کمر درد شدید کاری دشوار است. در حقیقت، این نوع درد می تواند از نواحی مختلفی از بدن همچون ماهیچه ها، بافت همبند نرم، رباط ها، غضروف ها و کپسول های مفصلی و رگ های خونی نشأت گرفته باشد. به هر حال؛ پارگی، کشیدگی، اتساع، و یا رگ به رگ شدن این بافت ها؛ و نیز پارگی حلقوی (پارگی کوچک که در ناحیه بیرونی دیسک بین مهره ها رخ می دهد) می توانند باعث کمر درد شدید شوند. حتی اگر میزان آسیب بافت ها ناچیز باشد و سریعاً ترمیم یابند اما میزان کمر درد ایجاد شده بسیار شدید می باشد.

صرف نظر از این که بافت آسیب دیده باعث ایجاد کمردرد می شود، مجموعه از اتفاقات نیز در جریان این آسیب دیدگی سبب افزایش شدت کمر درد می گردند. به عنوان مثال؛ بدن در پاسخ به آسیب دیدگی بافت انواع مختلفی از مواد شیمیایی را آزاد می کند. به این ترتیب؛ این مواد شیمیایی تارهای عصبی حساس به درد را تحریک می کنند و درنتیجه باعث ایجاد احساس درد در آن ناحیه می شوند. برخی از این مواد شیمایی نیز از طریق ایجاد التهاب و تورم باعث ایجاد کمر درد می شوند. افزون بر این، مواد  شیمیایی که باعث ایجاد تورم شده اند ممکن است با بازخورد و ارسال سیگنال های بیشتر درد باعث شوند که تورم همیشگی در قسمت آسیب دیده مشاهده شود. التهابات ناشی از مواد شیمیایی به مدت چندین روز و حتی هفته وجود دارند.

گرفتگی عضلانی (اسپاسم) در بافت ها می تواند باعث تغییر ستون فقرات شود (تغییر ستون فقرات به این معناست که بخشی از بدن به یک سمت کج شود)، این امر نیز سبب عدم هماهنگی عضلات می گردد. افزون بر این، در هنگام گرفتگی عضلانی مواد غذایی موجود در خون نمی توانند به ناحیه آسیب دیده برسند که به نوبه خود سبب کاهش انتقال و تأمین اکسیژن و مواد مورد نیاز می شود. نتیجه امر این که، مکانیسم هایی که از ایجاد التهاب جلوگیری می کنند دچار اختلال می شوند و زمینه برای التهاب در ناحیه آسیب دیده فراهم می گردد.

تشخیص

در اغلب اوقات نیازی به چنین آزمایش هایی نیست. اما اگر افرادی که دارای  ترومای شدید هستند، یا افراد بالای 50 سال باشد، یا سابقه سرطان، تب، دیابت و دیگر مشکلات پزشکی داشته باشند، همچنین معتادان، افراد دارای اختلالات در کارکرد مثانه و روده، یا دچار درد های شبانه و پوکی استخوان؛ این نوع درد (کمر درد شدید) دیده شود انجام آزمایش های عکس برداری می تواند در روند درمان کمردرد کار ساز باشد.

انواع مختلفی از آزمایش های عکس برداری  در تشخیص کمردرد وجود دارد که عبارتند از: اشعه ایکس، عکس برداری از استخوان، سی تی اسکن، و ام آر آی. انتخاب هر یک از این آزمایش ها بسته به شرایط و وضعیت پزشکی بیمار دارد.  توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که تشخیص نهایی بر اساس ترکیبی از سوابق پزشکی، معاینات پزشکی و آزمایش های تشخیصی صورت می گیرد و نه فقط بر اساس آزمایش های عکس برداری.

خبر خوب این که حتی اگر منشأ کمر درد شدید مشخص نباشد، پس از مدتی این کمر درد تسکین پیدا می کند و بافت های آسیب دیده به حالت اولیه خود باز می گردند. پنجاه درصد از بخشی های آسیب دیده در دو هفته اول به طور کامل التیام پیدا می کنند. پس از گذشت شش هفته نیز از  80 درصد کمر درد کاسته شده است. متأسفانه مدت و شدت کمر درد در یک ناحیه را نمی توان بر اساس محل و میزان آسیب دیدگی، و یا حتی شدت اولیه درد پیش بینی نمود. کمر درد در اولین روز های آسیب دیدگی می تواند بسیار آزار دهنده باشد اما، پس از مدتی تنها علائم خفیفی از کمردرد احساس خواهد شد.  هر چند در بیش از 30 درصد افراد  ممکن است کمر درد طولانی مدتی گزارش شود.

درمان کمر درد شدید

تحمل درد و انجام فعالیت های روزانه بهترین توصیه برای درمان کمر درد شدید می باشد. در این قسمت به بهترین و کاملترین روشهای درمان میپردازیم. همچنین می توان در رختخواب استراحت کرد و محل آسیب دیده را سرد نگه داشت.  اما، با انجام فعالیت و در گیر کردن بدن، جریان خون در ناحیه آسیب دیده افزایش خواهد داشت و در نتیجه میزان التهاب و احتمال اسپاسم عضلانی (گرفتگی) کمتر می شود. اکثر افرادی که دارای کمر درد شدید هستند در معاینات پزشکی خود بیان کرده اند که هنگامی که فعالیت های روزه مره خود مثل راه رافتن را انجام می دهند علی رغم احساس درد، احساس می کنند که بهتر شده اند. اما باید متذکر شد که انجام فعالیت های شدیدی مثل وزنه برداری و ورزش های رزمی و … برای  افرادی که کمر درد شدید دارند توصیه نمی شود.

با وجوداین که  دلیلی برای پیشگیری از کشیدگی ماهیچه ها و بافت های ناحیه آسیب دیده وجود ندارد، اما نباید این کشیدگی به میزانی باشد که سبب تشدید کمر درد گردد.سرد کردن و یا گرم نگه داشتن موضعی ناحیه آسیب دیده می تواند باعث کاهش درد موقتی و تسهیل در کشش بافت ها شود اما بر بهبود طولانی مدت تأثیر چندانی ندارند. در ادامه با انواع روشهای درمان برای کاهش درد آشنا می شوید.

داروهای ضد التهابی

دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی  و استامینوفن جزء دارو های مسکن (تسکین دهنده درد) شناخته شده ای هستند که برای تسکین کمر درد شدید مورد استفاده قرار می گیرند. دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی از فرآیند های التهابی در ناحیه درد که پیشتر آنها را شرح دادیم جلوگیری می کنند. لازم به ذکر است که این دارو ها باید به تجویز پزشک معالج مصرف گردند. از آنجایی که داروی های ضد التهاب غیر استروئیدی همچون هر دارویی دارای عوارض جانبی است، از این رو، اگر برای مدت طولانی مصرف شوند تأثیر عوارض جانبی آن ها افزایش خواهد یافت و خطراتی را به همراه خواهد داشت. عمده ترین عوارض جانبی این دارو عبارتند از: کبودی و خونریزی، معده درد، و مشکلات کلیوی و کبدی.
داروی شل کننده عضلات

داروی شل کننده عضلات دارو هایی هستند که سبب تسکین سیستم عصبی مرکزی می شوند. این دارو ها خواب آور هستند و باعث کاهش تنش های عضلانی و هیجانی در فرد می گردد، از این رو در کاهش کمر درد های شدید می توانند مؤثر باشند. مصرف این دارو ها حتما باید زیر نظر پزشک معالج صورت بگیرد.
فیزیوتراپی

روش های فیزیوتراپی همچون انقباض ها و تحریک های الکتریکی و ماوراء صوتی،  متحرک سازی مفاصل، و ماساژ درمانی می توانند تسکین موقتی برای کمر درد شدید باشند. لازم به ذکر است که کمر درد شدید معمولا با گذشت زمان خود به خود از بین می رود و در این شرایط، دیگر نیازی به درمان نخواهد بود.اگر شدت  کمر درد بیشتر شود، یا اختلالاتی در انجام فعالیت ها و حرکت مشاهده شود، توصیه ها و آموزش های روش های فیزیوتراپی برای بازگشت به وضعیت عادی بسیار کارساز خواهند بود.

انجام معاینات پزشکی و یا مراجعه به فیزیوتراپ در افرادی که دچار کمر درد شدید طولانی مدتی هستند، امری الزامی است. هدف اصلی در برنامه های فیزیوتراپی باید در جهت آموزش و نهادینه کردن روش ها و تمرینات ورزشی باشد. از این رو، ایجاد سلامت فیزیکی، تقویت ساختار بدنی و ارتقا انعطاف پذیری در فرد و افزایش عملکرد قلبی عروقی بدن از جمله ملزوماتی است که در برنامه ها بر آن تأکید می شود.

تزریقات نخاعی

تزریقات نخاعی (یا تزریق در نخاع) معمولا به عنوان شیوه مناسب در درمان کمر درد شدید در نظر گرفته نمی شود. با این وجود، روش های مختلف تزریق نخاعی وجود دارد که از این قبیل می توان تزریق استروئید اپیدورال، مفاصل فاست(facet joints)، و تزریق در نقطه ماشه‌ای (یک ناحیه خاص در ماهیچه اسکلتی یا فاسیای عضلانی است) نام برد. انجام هر یک از این ترزریقات در روند معاینات توسط پزشک معالج قابل تشخیص هستند.

پرینتایمیل

خواندن این مطالب نیز خالی از لطف نیست ...

دکتر آرش شرافت وزیری ، جراح استخوان و مفاصلپرسش  و پاسختعویض مفصل و آرتروسکوپی آسیب های ورزشیروانشناسی ورزشیشکستگی ها و ارتوپدیورزش بانوانتغذیه در ورزش ورزش آقایان

آخرین مقالات و مطالب آموزشی

• ورزش کردن اثراتی مانند داروهای ضد افسردگی دارد و این تاثیر خصوصا روی سیستم انتقال پیام های عصبی در مغز بسیار مورد توجه است که می تواند به بیماران افسرده کمک کند.

پزشکان ادعا کردند فقط با 25 دقیقه ورزش روزانه می توان با افسردگی مبارزه کرد.

ادامه مطلب...
  • واریس بیماری است که در اثر نارسایی در دریچه های سیاهرگ ها رخ می دهد و منجر به تورم و برآمدگی رگ ها خواهدشد. واریس معمولاً در پایین ساق پا، پشت زانو و قوزک رخ می دهد.

ادامه مطلب...
  • با موادی که سوخت و ساز بدن را بالا می‌برند و به چربی‌سوزی بیشتر کمک می‌کنند آشنا شوید:

لیمو ترش
    لیمو حاوی اسید سیتریک بوده و متخصصان تغذیه معتقدند اگر هر روز صبح و بیست دقیقه قبل از مصرف صبحانه، یک عدد لیمو ترش را در لیوان آب گرم چکانده و میل کنید نه تنها برای فعالیت کبد مفید و سودمند است، بلکه چربی سوزی را نیز به دنبال دارد.

ادامه مطلب...
  • آنچه شاید از آن بی خبر باشید، این است که ورزش خواصی دارد که برای سرطان هم مفید است. ورزش می تواند خطر ابتلا به برخی انواع شایع سرطان را کاهش دهد.

ادامه مطلب...
  • پیاده روی بهترین و ساده ترین ورزش برای تمامی سنین است که تاثیر زیادی در بهبود روند زندگی و داشتن تناسب اندام افراد دارد. این ورزش که به صورت تک نفره و گروهی قابل انجام است روند درمان بسیاری از بیماری ها را تسریع می بخشد.

• مواد غذایی که سوخت و ساز بدن را بالا میبرند

لیمو ترش

ورزش و پیشگیری از سرطان

معجزه پیاده روی در سلامت افراد

مقالات دیگر...

• مینیسک زانو چیست؟

یک صفحه هلالی فیبری- غضروفی که قسمتی از فاصله مفصلی بین استخوان درشت نی و ران را پر می کند مینیسک می باشد.

منیسک ها مفصل زانو را در تمام دامنه حرکتی پایدار نگاه می دارد نقش فعالی و در محدودیت چرخشی خارجی و داخلی مفصل زانو و نیز خم و باز شدن زانو دارند. نقش دیگری که مینیسک ها دارند جذب کننده شوک میان استخوان درشت نی و استخوان ران با افزایش سطح تماس تحمل وزن عمل می باشند. علاوه بر آن مینیسک در لغزنده کردن مفصل زانو ایفای نقش می نماید.

ارتباط با ورزش و آسیب های ورزشی

آخرین ویدئوهای آموزشی

مقالات دکتر آرش شرافت وزیری

IMAGE سن مناسب برای جراحی زانو